Alkotó: Somogyi Pál

A pályázat címe: Székesfehérvár, Szent István Művelődési ház belsőépítészeti munkái

Megvalósulás éve: 2016

Rövid összefoglaló: 

Székesfehérváron, a főtéren, az „Országalmával” szemben lévő műemlék épület, Kulturális Központ, és kiállítótér, pár éve került vissza az Egyházmegye tulajdonába. Az épületben lévő nagyterem; rendezvények, előadások, hangversenyek rendezésére ad helyet továbbra is. Az épületben lévő nagyterem előtti társalgó, hall, illetve a hozzá tartozó kávézó volt a tervezési feladatunk. A műemlék épület különben teljes felújításra szorul, mely több ütemben fog történni. A reprezentatív hall, előtér és az ezt kiszolgáló funkcionális tér összekapcsolása nem volt egyszerű feladat. Szándékunk szerint az új belsőépítészeti kialakításnak nemcsak a funkcionális, és minőségi megújulást is kellett szolgálni, a szakralitás mellett tükröznie kellett azt is, hogy az épület most már az egyház és az ide látogató vendégek közös otthona lesz.

A pályaműnek a pályázat célkitűzése szempontjából való összefoglalása:

Székesfehérváron, a főtéren, az „Országalmával” szemben lévő műemlék épület, Kulturális Központ, és kiállítótér, pár éve került vissza az Egyházmegye tulajdonába. Az épületben lévő nagyterem; rendezvények, előadások, hangversenyek rendezésére ad helyet továbbra is. Az épületben lévő nagyterem előtti társalgó, hall, illetve a hozzá tartozó kávézó volt a tervezési feladatunk. A műemlék épület különben teljes felújításra szorul, mely több ütemben fog történni. A reprezentatív hall, előtér és az ezt kiszolgáló funkcionális tér összekapcsolása nem volt egyszerű feladat. Szándékunk szerint az új belsőépítészeti kialakításnak nemcsak a funkcionális, és minőségi megújulást is kellett szolgálni, a szakralitás mellett tükröznie kellett azt is, hogy az épület most már az egyház és az ide látogató vendégek közös otthona lesz. Ezt a érzetet az anyagok világos tisztasága, a komponált egyszerűség, a régi és új formák kontrasztja, és nem utolsó sorban a fények újszerű megfogalmazása jelentette, hordozta számomra.
A fények, a fényhatások jelentősége mindig fontos a szakrális nagy és kis terek tervezésénél. A térbeli összetettség, direkt, illetve indirekt fényhatások összhangja új dimenziót, hangulatot tud hordozni. Ez itt is fontos volt, a műemléki, illetve mai kortárs tér összekötésénél, belsőépítészeti megtervezésénél.
Milyen fényeket is használtunk, és hogyan:
– Az indirekt (led) világítás az álmennyezeteknél kihangsúlyozza, illetve körbezárja a tereket, térszakaszokat. (gipszstukkó kereteket)
– A kávézóknál középen kiemelt opeion „Szent István” logó mintegy „égi jel” nevesíti a teret, hol vagyunk, mi a neve a létesítménynek. (Barisol álmennyezet + led tálca)
– A burkolati panelekbe, bútorokba tervezett, komponáltan jelentkező fényjelek (süllyesztett led + plexi csíkok) mint a gyertyafény, az intimitást hordozzák. (személyek, lelkek, fények, stb.) Az ablak elé nagyméretű transzparensen világító tolófal került, (természetes, mesterséges fény megszűrése) rajta Szent Istvánt ábrázoló korabeli metszettel. A közösségi térbe a megtartott régi csillárt kiemeltük, körülötte új stílusban tervezett, egyedi kis lámpák kerültek, melyek kiemelik a gipszstukkós kazettás mennyezetet is. A falakra Szent Istvánt ábrázoló régi grafikai metszeteket helyeztünk el üveg alá, fali táblákra szerelve, körben lebegtetett indirekt világítással kiemelve a képeket. A képekhez mai (nyomatot), klasszicizáló formavilágú pihenőbútorokat, kanapékat terveztünk. Célunk a régi klasszicista tér, illetve a hozzáadott mai kortárs tér összekapcsolása volt, nem csak funkcionálisan, és színekkel, de az összetett fények felhasználásával is, és ezt csak egy anyagtalan vizuális eszközzel, a fénnyel volt lehetséges.

Poster:

Poster 01.